Voorbeeld 1)
Wolter
is een kandidaat die bijna klaar is met zijn opleiding Voedingstechnologie en met hem ga ik in gesprek over de mogelijkheden die hij heeft. Ik bevraag hem uitgebreid hoe hij zijn studie heeft doorlopen, wat hij aan bijbaantjes gedaan heeft en waar de knelpunten in zijn studie hebben gezeten. Op deze manier krijg ik een goed beeld van hem. Wolter is een praktische jongen maar ook een diepe denker die graag het naatje van de kous wil weten.
Over zijn afstudeerstage vertelt hij enthousiast hoe hij, bij een grotere bierbrouwer, zijn project gedaan heeft. Hij geeft blijk van verantwoordelijkheid maar ook van interesse in meer en ook in de samenhang van dat gedeelte waarin hij werkt.

Ik vraag hem of hij hier fulltime aan de slag zou willen. “Nee, ik zou er niet willen werken” zegt hij spontaan. We zoeken samen uit hoe dit nu kan. Enerzijds is hij enorm enthousiast over zijn project bij dit bedrijf maar anderzijds wil hij hier toch niet aan de slag. Uiteindelijk blijkt dat de sfeer binnen het bedrijf helemaal niet bij hem past. “Iedereen werkt daar zeer individueel en zelfstandig” en dat past niet bij het sociale profiel van Wolter. Hij wil graag sparren, overleggen (niet te veel) en in een team betrokken zijn. Ondanks dat het werk op zichzelf erg leuk is past het werken op een ‘eilandje’ hem niet.
Zo blijkt maar weer dat een baan aanmerkelijk meer is dan alleen het uitvoeren van een klus.

Voorbeeld 2)
Ik kwam in gesprek met een goed opgeleide dame die het na 8 jaar helemaal voor gezien hield bij haar werkgever. In de eerste instantie leek het goed te passen; ze leerde er veel en ze kreeg imposante internationale accounts die zij professioneel bediende. Haar resultaten waren naar tevredenheid van haar werkgever. Twee jaar geleden liep zij tegen een behoorlijke burn-out aan en sindsdien leek het of zij niet meer in het team paste. Tijdens haar burn out leek het wel of zij helemaal niet gemist werd en dat gaf haar het gevoel dat zij eigenlijk alleen maar een ‘werkpaard’ was en geen mens met een leven naast haar mooie baan.

In het gesprek kwam naar boven dat haar zelfbeeld maar matig was. Dit kwam o.a. door de thuis-situatie waardoor zij de lat bij zichzelf hoger legde dan dat zij werkelijk kon. Haar baan werd ongemerkt haar identiteit om zichzelf waar te maken en aan de buitenwereld te laten zien dat zij iemand was en dat zij succesvol was. Helaas komt dit heel vak voor in een wereld waarin financieel resultaat belangrijker is dan de wijze waarop het resultaat tot stand komt.

Ikzelf vind het handig om in dit soort gesprekken zoals bij voorbeeld 2 met ‘metaforen’ te komen. Een soort Jip en Janneke voorbeeld. Ik vertelde haar het volgende:
‘Jan werd in de wereld geboren als een schroevendraaier. Natuurlijk zijn wij veel ingewikkelder maar het is een voorbeeld. Jan kon verdraaid veel maar leefde, zonder het je te beseffen in een wereld van alleen maar spijkers en na verloop van ging hij twijfelen of hij wel iets goed kon doen. Vol ontzag keek hij naar Hans hamer want die kon veel meer dan hij. Hij sloeg de spijker op z’n kop keek dan meewarig naar Jan’s prutserige pogingen om een spijker recht te houden. Het zelfbeeld van Jan zat al aardig op het vriespunt toen iemand hem meenam naar een omgeving waar ook schroeven waren. Het duurde wel een tijdje voordat de Jan besefte dat hij hier op z’n plek zat maar als snel kwam zijn zelfbeeld weer op een gezond niveau. Jan kon wat en dat was iets wat hij nog niet had meegemaakt. Jan kon zelfs dingen die Hans, de hamer, niet kon en dat deed hem groeien.
Het verhaal sluit af met een samenwerkingsverband tussen Jan en Hans om dingen samen aan te pakken . . . 1 + 1 = 3. ‘

Het klinkt simpel maar mijn kandidate herkende dit helemaal. (net zoals vele anderen overigens)
Samen zijn wij in een vervolggesprek op zoek gegaan naar een omgeving waar niet alleen haar competenties maar ook haar persoonlijkheid werd erkend en gewaardeerd.
Een mooi voorbeeld van een werknemer die ontdekte dat werk meer is dan alleen een fysieke activiteit en dat een baan meer is dan alleen een bureau en een toetsenbord.